etapp ett och två - tour of chongming island

Igår blev det inte riktigt tid för att skriva här så nu får ni en update om de två första tävlingarna som är gjorda. För att starta med gårdagen så var det ett väldigt lätt lopp. Stora vägar, det var en hel del vind och vi hade 40km/h i snitt men det kändes endå inte som det gick så fort. Mitt jobb var att hålla Emilie och Cecilie ifrån vinden och hjälpa till med att få dom till rätt placeringar när det var nödvändigt. Jag gjorde allt jag skulle och med 4km kvar så drog jag upp tjejerna till fronten och sen rullade jag in i mål, livrädd i den kaotiska klungan och dessutom trött efter att ha tagit mycket vind. 
 
Idag var vårt teamwork väldigt bra, vi var fokuserade och höll bra koll på varandra. Jag höll mig mycket runt de två norskorna som igår och i första sprinten gjorde jag uppdrag för Emiliefick fighta en del för att komma rätt med tjejerna på hjul och sen köra full gas fram till Lauren tog över och vi fick till en perfekt ingång till spurten. Topp 3 får bonussekunder men Emilie kom in på en 4e plats KNAPPT bakom 3an. Men vi fick en bra känsla av att göra rätt som lag och det tar vi verkligen med oss!
 
Till spurten så körde vi de sista 10km ihop och jag måste säga att jag är väldigt nöjd över hur vassa armbågar jag fick även denna gången! Det blir ju längre tid som klungan är kaotisk inför mål än inför en sprint. Tyvärr tappade jag bort de andra med 3km kvar och jag var helt enkelt för trött för att köra upp till fronten igen och så splittrade en stor vurpa upp resten strax efter det så vi fick inte riktigt något resultat. Men det känns skönt att kunna vara nöjd endå, efter ett bra lagarbete hela loppet! Och imorgon är ju dessutom en ny dag, sista etappen på detta etapploppet och då väntar en varvbana på 10km och endast 8 varv. Det blir spännande!
 
Vi hade även idag 40km/h i snitt efter mycket långsamma 20k i början innan loppet drog igång på riktigt med bland annat en lång utbrytning med en rusvelo och en wiggle som kördes in precis i slutet.
 
Mina ben är inte helt tipp topp men jag hoppas och tror att dessa 3 dagarna plus världscupen kommer att hjälpa till att få fina ben till nästa etapplopp som startar på onsdag. Då är det dessutom lite backigt så det ska bli kul! Men jag måste säga att båda dessa loppen har jag äntligen varit nöjd med min insats. Jag har haft lite uppförsbacke hela våren och nu har jag äntligen kunnat känna mig nöjd! Även om jag har gjort bra saker innan som mina lagkompisar har varit nöjda med så har jag inte riktigt kunnat känna mig nöjd för jag vet att jag borde ha mer att ge och jag vet att jag kan det också. Men nu verkar det släppa lite och de känns skönt, jag får inga resultat men jag ger hellre allt för laget än att själv bli typ top 20. Resultaten kommer, men först är det hårt arbete som gäller!
 
Min nya fina sadel som passar perfekt ihop med färgen på cykeln!
pusspuss /S

Kommentera här: