vinterträning: hur lägger jag upp det?

Nu tänkte jag börja svara på frågorna och börjar med den jag fick innan jag åkte till Italien.

Det är egentligen ganska enkelt, jag grundar träningen på gym, TC (testcykel) och distans. Sen kan de bli lite cykelcross om jag känner för det.
Hur ett gym och TC pass ser ut tar jag när jag svarar på frågorna jag fick förra veckan eftersom frågan kom upp där.
Varför har jag då valt att köra just det jag kör?
Distans är ju en byggsten som varenda cyklist använder sig av, det är väl egentligen bra för att få timmar i sadeln och på så vis få kroppen att vara van vid rörelserna man gör på en cykel och allt det där under en längre tid. Det är ju dessutom en social träningsform om man har andra att träna med, vilket jag oftast har om jag vill det.
TC är ett bra sätt att få styrkan, snabbheten eller vad man nu vill uppnå med just den formen av träning. Här får man också en bra träning för konditionen.
Gym är något jag gör för tredje året nu. Det har visat sig vara ett bra sätt för mig att bygga upp musklerna och få en bättre styrka i benen. Jag vet inte om det är bara gymmet som har gjort det men året jag började med det så blev jag mycket starkare uppför och har blivit gradvis bättre i backar sedan dess.
Cykelcross kör jag egentligen för att det är ett roligt sätt att behålla konditionen uppe. Dock har det inte blivit så mycket cross som jag hade tänkt eftersom jag blev sjuk och konditionen försvann ganska mycket och att cykeln inte har blivit klar förens nyligen. Så latheten att få igång konditionen snabbt igen och att få ihop cykeln är väl boven i det sammanhanget.

Att jag inte kör massor av alternativ träning som löpning, skidor och allt annat man kan göra är för att jag helt enkelt inte tycker om att springa och att jag bara har stått på längdskidor en gång i mitt liv. Kanske just därför gillar jag mycket variation i den träningen som jag gör när jag cyklar och kör TC.

Just i den perioden jag är i nu så kan jag välja ganska mycket från dag till dag vad jag vill köra, i större grad än annars iaf. Jag kör mycket gym och bygger på styrkan så mycket jag kan just nu och kommer göra det fram till första träningslägret jag kommer att åka på men kommer gradvis köra mer och mer snabbhet innan det.
Det är väl ungefär så jag har det under vintern! Så nu vet ni! ;)

Så här kunde det se ut på vintern när jag var liten,
nu är jag dock lite mer försiktig med både snön och kylan!
pusspuss /S

dubbelpass!

Det blev ett hårt pass inne på gymmet idag och när jag höll på där så tänkte jag att jag skulle köra slut mig riktigt ordentligt genom att åka in till klubblokalen på vägen hem och köra ett testcykelpass också. Men när jag gick och kollade i väskan om jag hade nyckeln med så fanns den inte där.. Då tog jag en cykel i spinningsalen och körde en timma istället! Jag hade inget schema och inte någon klocka heller för den delen så jag körde efter musiken istället. Det blir ju lite mer som naturliga intervaller och så blir det mer variation, like it!
Nu har jag precis kommit hem, helt skakis i kroppen. Glad och nöjd!

Spinning, all by myself!
pusspuss /S

sovmorgon

Det blev en skön sovmorgon idag också! Jag kan vänja mig vid det lite för snabbt tror jag. Idag drar jag en sväng till gymmet och så får vi se vad dagen bjuder på innan och efter det.

Myyys
pusspuss /S