norgescup #1

Senaste veckan har spenderats både i Sverige, Danmark och Norge. Mysiga vårdagar på fyn och i helgen körde jag årets första norgescup. Fem av de sex norskorna plus mig och Ash var på plats för att köra 110km på den 22km långa banan runt skien. En runda var på nästan 400hm så det var kuperade vägar. Bland annat en riktigt hård 1,6km backe där vår taktik redan på första varvet gick galant. Ett ryck från Ash med Cecilie och Miriam på rullen och så var dom 6 tjejer som gled iväg, det är imponerande att se hur starka många norskor är uppför!
 
Jag och Thea hamna i grupp 2 och ägnade resten av loppet på att kontrollera och se till att ingen gick ifrån. Sista backen blev det ett ryck i den brantaste delen i början och jag hade inga krafter för en acceleration där efter 105km så jag fick tacka för mig och rulla in de sista 5km till mål. Ash tog hem segern framför starka Vita Heine (tjejen jag delade vinsten med på u6 tempot förra somaren, hon tävlar dessutom med ett holländskt klubblag iår) och Cecilie knep 3e platsen! Miriam tog cupens u23 tröja med sin fina 5e plats och Thea tog spurten och blev 7a! Fint lagarbete som gav resultat och kul med riktigt bra tävlingar även i skandinavien med hela 49 damelit till start!! Norgescuperna är något jag rekommenderar för övriga skandinaver att köra, alltid kul banor, roliga tävlingar många tjejer till start! De hade varit fantastiskt kul om vi hälsade på grannländernas cuper mer och dessutom fick besök på våra. Det hade kunnat bli riktigt bra tävlingar skulle gynna alla ländernas damer.
Bild från jönköping, från Valentin Baat.
pusspuss /S

Kommentera här: