träningstips!

Jag tänkte skriva lite om varierande träning i detta inlägget efter att jag fått frågan om tips på just detta. Nu utgår jag ifrån ett cyklist perspektiv och vintertid. Detta är något som funkar bra för mig eftersom jag tycker att just variation är viktigt för att behålla glädjen i träningen och samtidigt få en bra grundträning.
 
Första grejen man måste tänka på är såklart vad man själv vill bli bättre på. Vill man ha mer råstyrka? bättre acceleration? mm. Det är viktigt att veta om svagheter och styrkor för att inte glömma bort var fokusen ska vara. 
 
Vad jag brukar göra med mina testcykel pass, som är den största delen och grunden av min vinterträning, är att jag har olika pass för varje dag i veckan som jag kör det. Jag kör alltså oftast inte samma pass under samma vecka. 
 
Ett pass kan se ut så här till exempel:
 
3x3min 1min vila
3x2min 1min vila
8x70sek 20sek vila
10x30sek 30sek vila
5x1min 30sek vila
10x15sek 15sek vila
8x10sek 50sek vila
 
Klassiska intervalltyper som jag har kört så länge jag har tränat på en testcykel och som ger mycket. Sen kör jag ett rent program med bara 8min 2min vila, hur många beror på hur många en själv klarar av/behöver/vill. Sen kan man mixa dessa två program och lägga in både 8,2or och intervaller från de andra, sätt ihop ett program med lite olika intervaller som du själv känner ger dig något.
 
Jag har ett program som är rent spurtprogram eftersom accelerationen är en svaghet hos mig och den behöver jag arbeta på året om. Då kör jag ett kort program på ca 50min med 15 intervaller. Jag startar med 10x 15 sek med 1min & 45sek vila i mellan, dessa är med en lagom tung växel. Efter det kör jag resterande 5 intervallerna med ännu tyngre växel. Det låter inte som ett jättehårt program, men man är bra slut efteråt om man har kört tillräckligt hårt och framför allt har det gett mig väldigt mycket. Om jag kör detta flitigt under vintern så känner jag en stor skillnad när jag kommer ut på tävlingar efter vintern.
 
Förutom testcykel så finns de ju allt möjligt man kan göra, löpning, skidor, simning, ja you name it! Det kan vara bra att göra något annat också för att inte tröttna på vår fina sport!
 
Distans är ju en "självklarhet" för de flesta så det kommer ju för de flesta in under helgen. Sen är gym ett bra sätt att bygga på styrkan utöver det man gör på testcykeln och det är ju ett helt annat träningssätt som även detta ger mycket tillbaka för cyklingen under sommaren.
 
Nu blev fokusen mest på variation för testcykel här, hoppas det gav någon där ute någonting iaf! ;)
pusspuss /S

Kommentera här: