säsongssammanfattning 2013!

Nu har jag ju fått lite perspektiv till säsongen som gått och känner att det är dags för en sammanfattning. Fick en liten kick i baken igår när frågan kom om det blir någon. ;)
 
Enligt mina egna tankar om 2013 så känner jag att det har varit en stolpe ut-säsong för att i stort sammanfatta. Det låter kanske konstigt med tanke på att jag bland annat har fått en plats i världens 4e bäst rankade lag och har haft en ganska jämn säsong. Men ska jag vara helt ärlig så har jag bara varit riktigt nöjd 4 gånger i år och har inte riktigt haft någon formmässig topp. Det har hela tiden känts som att jag har haft mer att ge och visa men som sagt, så har det blivit stolpe ut. 
 
Det hela började redan tidigt i våras med min säsongsstart som skulle ha blivit av i slutet av februari men som pga ekonomiskt och så vidare i laget så blev det uppskjutet då och sen ytterligare 2 gånger och det slutade med att min säsongsstart blev nästan 2 månader senare, i danmark. Det tog ganska mycket psykiskt att vara beredd och i fin form för att starta säsongen så tidigt och sen inte starta förens i mitten av april. Under denna tiden var det ju dessutom ingen som visste om damlandslaget ens skulle få ett enda race att köra under säsongen och eftersom jag har vart i ett så litet lag så har jag varit ganska beroende av landslaget också för att få fler tävlingar på internationell nivå. 
 
Så starten på året var ganska tuff för att vara helt ärlig. När det väl drog igång så var jag långt ifrån där jag egentligen skulle ha varit och mina första internationella tävlingar kom först i slutet av maj, vilket är alldeles för sent. Men under de 2 veckorna jag var nere i Holland och tävlade så kom årets första race som jag faktiskt är väldigt nöjd med. Det var ett race där mest klubblag körde men även lag som Rabobank, Sengers och Dolmans var med och körde. Där fick jag med mig en fin 10e plats bland de riktigt duktiga proffsen! Att sen få med mig en 22a och 18e plats efter det innan jag åkte hem igen var viktigt, även om det kanske inte var helt top resultat så visade jag mig själv att jag hade utvecklats väldigt mycket sedan förra året. Jag fick dessutom en 4e plats i en spurt under en av de loppen i den stora klungan och det var också något jag tog med mig därifrån.
 
 
Sen var SM nästa race som jag var riktigt nöjd med, både tempot och linjet! Och nöjd med båda loppen har jag väl egentligen inte varit sen jag var 14! ;) Så det var riktigt skönt. Att vara en av de 5 som var kvar in till mål under linjet, och vara med på det sättet som jag var med var verkligen riktigt skönt.
 
Fick ju min första indeviduella SM medalj som senior på kortbane SM också!
 
Sen kom ett annat mål för säsongen, u6. Eftersom jag vann där förra året och laget kom upp även detta året så ville jag försöka vinna ännu en gång. Jag höll mig uppe runt i toppen hela loppet och så slutade jag ju på 3e plats totalt, 2,2sek och 0,2sek efter, efter att ha vunnit tempot (delat med en norska) och den stolpen ut var väl kanske den mest tydliga utåt under hela säsongen, men spännande var det ju iaf! ;) haha.
 
 
Nästa stora race var ju Världscupen i Vårgårda, ett race där jag kände lite att det är nu det gäller. Nu ville jag verkligen prestera! Jag var otroligt taggad och trots regnet på denna tekniska banan så låg jag långt fram HELA loppet! Jag gled bak litegrann en gång och då sprack det upp i backen men då gick jag ensam upp igen. Sen gick det ihop och jag bestämde mig för att jag skulle vara långt fram igen, då sprack det av helt och jag var med där uppe. Med lite otur med punktering vid kritiskt läge och sånt så kan jag bara vara väldigt stolt över hur jag körde och bli 27a på en världscup som var så hård som den var. Helt klart en av säsongens höjdpunkter!
Trötta tjejer, Malin & jag.
 
 
 
 
I slutet av säsongen kom det som jag hade haft ögonen på hela säsongen och ville köra som bäst på, Lotto decca och Ardeche. Men då fick jag någon slags "magsjuka" i belgien som sedan förstörde dessa 2 veckorna... Och där med var VM som bortspolat och besvikelsen var väldigt stor... 
 
 
Fick ju iaf en totalvinst i swe-cup där i slutet och blev en bra peng rikare, så det var dock kul!
 
Under slutet av säsongen där någonstanns så blev det ju klart med Hitec och jag fick gå några veckor och suga på den karamellen innan det blev offeciellt. Efter den tråkiga avslutningen av säsongen så var det väldigt skönt att avsluta med riktigt kul teamwork i den nya dressen, med 2 dubbelsegrar som resultat! :)
 
För att försöka avsluta denna långa texten lite så vill jag tacka Boretti och framför allt Frits och Joop för 3 fina säsonger ihop i (första året water, land en dijken) laget! Jag har fått väldigt fina erfarenheter och många fina bekantskaper igenom dessa två herrarna och jag är väldigt tacksam för allt ni har gjort!!
 
 Jag har såklart länge viljat komma in i proffsvärlden men det har varit viktigt för mig att vänta och istället utveckla mig själv i ett mindre lag där jag inte haft den pressen på mig men endå fått köra större race. Jag känner att jag nu är väl förberedd och redo för detta klivet som jag tagit inför nästa säsong efter min utveckling jag gjort både som cyklist och person. Det är inte alltid enkelt att gå den vägen men det har varit nyttigt och den som väntar på något gott som man brukar säga... :)
 
Det är ett stort steg i rätt riktning jag tar nu i och med Hitec och jag ser verkligen fram emot 2014 och allt vad det innebär. Vad jag mest ser fram emot och någonting jag har saknat i ett mindre lag är riktig lagkörning och ett fullt program. Jag har redan hunnit träffa några av tjejerna och jag är säker på att jag kommer att trivas bra i detta laget! :)
pusspuss /S

Kommentarer:

1 Martin S.:

Kul läsning (mestadels), ser fram mot att följa dig under 2014!

Kommentera här: