chongming island world cup

Igår körde vi då världscupen här i Kina och vårt mål var att få in Emilie och Cecilie på topp 10. 130km platt och i princip inga kurvor skulle avverkas och med fram och tillbaka på en 7km bro i mitten av loppet och ett bergspris på toppen. Första delen av loppet var lugnt med några få attacker innan bergspriset. In till bergspriset hade jag en perfekt position på högersidan av klungan på den 4filiga vägen och kunde lätt ta mig fram lagom tills tjejerna började förbereda sig för spurt. Jag fick ett perfekt hjul och kunde spurta om med 100m kvar och jag vann bergsspriset! Så nu ligger jag 6a i världscups QoM rankingen. ;) Haha. Kul att få till något sånt på en världscup!
 
Sen började det attackeras och vi höll oss framme hela tiden för att hålla koll på om något gick iväg, vi samlade krafter till slutet. Med 10km kvar var Tone loss i den enda utbrytningen som höll en stund, starkt med shimano tjejerna jagandes bakom! Med 5km kvar var det hektiskt och det var dags att befinna sig lite längre fram, så jag drog upp tjejerna och höll mig där uppe så länge jag kunde innan jag lät Lauren ta över jobbet att få in Emilie och Cecilie på en bra position till spurten. Vi lyckades med en 4e plats för Emilie, sååå nära podium! En 10e plats till Cecilie och Julie kom in som 12a! I och med dessa och att Tone fortfarande var i klungan så vann vi dessutom lagtävlingen för dagen!! En fantastisk dag med vårt mål avklarat och lite till! Lauren var vår kapten och gjorde ett fantastiskt jobb med att leda oss rätt i alla situationer! :)
 
Nu är det dags att om 1,5timma byta hotell, en 6 timmars resa väntar och på onsdag startar sista touren. Får se hur det ser ut med internet kommande vecka men är det dåligt med det så skriver jag under tiden och så kommer det upp när jag är hemma igen. 
 
Kolla in Home of Cycling imorgon (tisdag) då jag är med i en skypeintervju, efter gårdagens världscup.
 
Fantastiskt att få stå högst upp på podiet med hela laget på en världscup!
 
pusspuss /S

Kommentarer:

1 Elin:

Kul att det gick så bra! Grattis! :)

2 Katja:

Så sjukt grymt! Såg intervju, GRATTIS!!!

Kommentera här: