tour fèminin en limousin

Här kommer vad jag har skrivit om etapp 1,2 & 3.
Etapp 4 och en sammanfattning av veckan kommer imorgon kväll
skulle jag tro. :)

Torsdag 20.32
Nu äntligen ligger jag i sängen och får slappna av lite. De har varit en lång dag och jag ser fram emot lite massage och sen att sova!
Igår blev de lite rullning på trainern en liten sväng och presentation av laget och middag med alla lagen. Alla cyklister bor på en skola så jag träffade alriksson gogreen och fick pratat lite svenska också. På kvällen smög jag och Johanna ut och mötte varandra för att prata lite, de behövdes verkligen!
Imorse blev de frukost 07.30 och sen lunch 09.15.. Inte de lättaste att äta lunch så tidigt men jag behövde de inför loppet så de slank allt ner. Sen åkte vi bil i 2 timmar bort till tävlingen och regnet låg i luften och vägen var till hälften torr och till hälften blöt. De torka upp mer och mer under hela loppet. Vi började med att köra 4 varv på en 10km bana för att sen åkta ut på en större bana som var någonstans runt 6 mil tror jag. Sen kom vi tillbaka till 10kms banan där de blev nästan ett helt varv till och sen ca 2 mil till målet som var på andra sidan av lilla varvet mot vart vi körde innan. Lite krångligt låter de allt.
Dom första tre varven låg jag långt bak i klungan och tyckte de var riktigt jobbigt att köra nerför och rädslan var ganska stor när de var småblött. Dessutom var de ett parti med en jättesmal nerförsbacke med skarpa kurvor i. Men jag satt med i klungan i varje uppförsbacke iaf och hade inga problem med de egentligen även om benen inte kändes på topp. Fjärde varvet kände jag att jag hade bättre placeringar och när vi var på väg ut från banan, ut på den stora, så låg jag fint till uppe i klungan och kände att jag faktiskt kunde hålla placeringar och stanna där uppe. Då händer självkart de som inte får hända! Jag låg med framhjulet mellan två tjejers bakhjul och tjejen till höger slänger sig rakt in i mitt framhjul så jag får antingen en pedal eller ett växelöra in i de vilket resulterar i en helt sönderböjd eker som inte går att laga. Den har på något sätt snurrat sig runt en annan eker och de ser jättefint ut..! Jag lyckades på något sätt iaf få ur fötterna och ner med båda på marken och jag gled på skorna några meter! Egentligen så skulle jag faktiskt ha vurpat där men jag är väldigt glad att jag klarade mig!! Fick ett rött märke (typ som blåmärke fast rött) på låret som jag måste ha slått i styret men de känns inget. När jag äntligen fått stopp så får jag vänta en bra stund innan vår servicebil kom eftersom den hade bilnummer 27 av 30… Sen var jakten igång och de tog mycket tid och väldigt, väldigt mycket kraft! Kom ikapp andra klungan där bland andra Kihlbom & Holler fanns med. Men efter några kilometer med dom dog jag totalt och var tvungen att släppa. Till saken hör att jag inte hade druckit något innan de för de vattnet jag hade var någon smaksättning på för att de skulle vara lättare att dricka men jag höll på att få upp de igen när jag drack.. När bilen kom ikapp mig igen bad jag om vatten utan smak och någon energidryck av något slag. Jag fick någon flaska med någon juiceaktig dricka i och jag drack upp allt på en gång. När jag hade kört i min (ganska lugna) takt ett tag så kom Holler ikapp mig för hon hade tydligen släppt innan mig utan att jag märkt de. Birgit från mitt lag som normalt kör för redsun och en till anslöt till oss och vi 4 gick i mål ihop. Jag fick tillbaka väldigt mycke krafter efter att ha druckit den där juicegrejen kanske jag ska nämna också.
Känns skönt att ha första racet gjort men mindre kul att mitt framhjul är paj och att de där hände när jag började få in en ganska bra känsla.. Men sånt är livet som cyklist har jag hört! Måste tacka hitec bilen också för hjälpen idag!

Imorgon blir det tempo på 17km och jag ser faktiskt ganska mycket fram emot det. Dock är banan väldigt grusig (nästan grusväg på vissa partier) och svängar hit och dit hela tiden. Men de ska som sagt bli kul! Nu står massage på schemat och sen ska jag sova!
pusspuss /S

Lördag 08.31
Nu sitter jag i sängen efter frukosten och är så trött i kroppen att de känns som den är gjorde av spagetti. Jag kan lova att de inte är något man vill när man vet att ca 10 mil ska avverkas på håda vägar i frankrike..

Igår var de ju tempo som stod på programmet och innan de vart de frukost och lunch sen cyklade vi bort till start & mål som var 5km från skolan. Sen cyklade vi banan som var nerkortad en kilometer så den var 16,5 istället tror jag. Jag kände att kroppen inte riktigt svarade när jag värme upp men jag tänkte att de skulle nog släppa när starten gick. Tyvärr så gjorde de inte de utan de kändes istället ännu värre och jag gjorde mitt sämsta tempolopp på flera år. Ingenting funka, benen var helt enkelt inte med mig alls. När jag kom i mål var jag riktigt, riktigt besviken. Dessutom var jag jättetrött efter loppet och hade jag gjort ett sånt lopp i vanliga fall hade jag knappt känt av att jag cyklat efteråt. Innan, under och speciellt efter massagen så frös jag riktigt mycket för att vid middagen bli jättevarm.. Jag var rädd att få feber så jag sa till Fonny. Gick och la mig direkt efter jag hade ätit (typ vid halv 9) och lyckades somna först vid tolv tiden någonstans.. Väcktes lagom till frukosten och här sitter jag nu. Trött och seg. Känner mig lite som en zombie ser ut typ..

Jag antar att de är detta som händer med kroppen när man utsätter den för en så pass hård vecka. Många, många, måååånga timmar i bil för att sen köra ett hårt race i belgien. Hårdare än något jag kört innan. Ännu fler timmar i bil och sen detta etapploppet som är ännu hårdare än loppet i belgien. All stress jag haft inför resan och även under resan, nervositet och press, hemlängtan och den nya miljön. Behöver jag ens nämna att jag är helt slut ii huvudet också? Haha. Men jag har iaf lärt mig mycket under dom här dagarna och kommer antagligen lära mig ännu mer innan jag kommer hem. Så vi får väl se hur de går idag. Halv 11 blir de lunch och sen går bilen 1 och en halv timma härifrån till dagens tävling.
pusspuss /S

Lördag 20.39

Nu ligger jag äntligen i sängen igen, ännu en lång dag är gjord och jag kunde inte vart mer nöjd!
Imorse var jag inte taggad alls till att köra och jag var så sjukt trött i hela kroppen. Men lagom till lunchen så kände jag mig inte riktigt lika trött längre och började få lite motivation till att köra. När vi kom fram sken solen och de var ganska lagom varmt i luften. Ett stort varv på 8 mil och ett mindre på 3mil stod på programmet. Vi skrev in oss och sen var vi redo för starten. Stod i startfollan i kanske 15-20minuter och då var vi ändå nästan längst bak av 160 tjejer..! Tillslut gick starten iaf och jag kände inte riktigt samma rädsla i nerförsbackarna som i torsdags vilket var bra. Kan ju iofs ha berott på att de inte var riktigt lika läskiga nerförsbackar. Däremot så vart de mycket bromsningar och annat som gjorde att jag inte riktigt vågade gå in i klungan nerför. Efter 15km hade vi redan kört en backe som var rätt så hård om man säger så och där flög många tjejer av. Sen gick de lite upp och ner hela tiden och mina ben kändes så sjukt dåliga att jag trodde jag skulle släppa så fort de kom en liten kulle typ men jag bet mig i och fick lite peppning av Kihlbom. När vi hade 10km kvar på de stora varvet så kom vi till backen som starten var på toppen av. En riktigt brant backe, inte så jättelång men riktigt brant. Där sprack de av och jag låg naturligtvis alldeles för långt bak. Hamnade i en grupp som kanske var på 20-30tjejer någonting, där bland andra Kihlbom och 3-4 hitec tjejer var med. De kördes på bra för att försöka komma ikapp och vi hade aldrig långt upp. 30km senare kom vi tillbaka till samma backe och vi hade precis hunnit ikapp första klungan igen. Jag försökte gå om så många tjejer som möjligt i början av backen och fortsatte hela tiden att avancera uppåt. När jag nästan var uppe på toppen hade jag Madde & Stenerhag ca. 15meter framför mig och då körde jag bara på ren vilja för att inte släppa dom. Hamnade precis bakom tillsammans med 4 andra tjejer och några på hjul. Körde på i nerförsbacken som kom precis efter och sen uppför nästa backe där vi lyckades komma ikapp igen! Jag vet inte hur många som kom ikapp dom igen, såg bara en tjej till av dom men de var säkert någon/några till. Vid de laget var vi inte många kvar i klungan så jag kunde ganska lätt ta mig upp på sidan. Nöp Madde i baken och pratade lite. Att hon sa att hon också var helt slut var väldigt skönt så trots att jag inte hade något krut alls i benen utan låg längst bak sista kilometrarna och bara önskade att mållinjen skulle komma snart så kunde jag bita mig fast. När målbacken äntligen kom så släppte jag med 500meter kvar men fortsatte i mitt tempo och kom ikapp klungan igen när alla slutar trampa så jag kom med klungan in i mål ändå. Är riktigt nöjd med att vart med i första klungan! Dom sa att de var ca. 40 tjejer där men vi får se när resultaten kommer. Skönt att de bara är en tävlings dag kvar nu, ska försöka hitta lite krafter för att köra bra imorgon också. Vi får väl se hur de går! Nu ska jag fortsätta vila mig och snart sova.
pusspuss /S

Kommentarer:

1 Cissi:

Fin blogg! :)

Kommentera här: